Saturday, January 10, 2009

KENAPA PERLU BERDENDAM?

Kenapa manusia itu perlu berdendam? ntahla.. bg aku dendam tu membawa parah bg seseorang yg suke berdendam.. dalam setiap perkara yg dilakukan manusia sentiasa melibatkn persekitaran sekeliling kita... Perkara yang kita lakukan itu kadangkala ade orang tidak berpuas hati antara satu sama lain.. semua itu dh lumrah hidup.. dalam perhubungan sahabat sekali pon ade jugak yg tidak berpuas hati antara satu sama lain, apatah lagi bila manusia itu bercinta.. Dalam percintaan pon ade jgk dendam perasaan.. biasanya dendam dalam percintaan ni pon boleh tahan parahnya... huhu... bg aku prnh terfikir untuk berdendam terhadap sesorang, tetapi aku tidak pasang niat semata2 nk berdendam dalam percintaan.. Bila aku fikirkan semula xguna aku berdendam.. jikalau aku berdendam maknanye hidup aku xkn tenang... sb tu aku xkn berdendam dgn sesiapa pon... sebenarnya xbaik pon nk berdendam terhadap orang lain mahupon bekas kekasih sendiri xkire la lelaki ke atau perempuan... Aku sedar akn diri aku, bila aku mengalami peristiwa yg sangat perit dalam hidup.. semua tu kerana cinta... tidak semestinya kite perlu berdendam dalam sesuatu percintaan apabila perhubungan cinta itu putus di tengah jalan.. Bagi aku sudah pasti la seseorang tu frust n sakit hati... aku mcm tu jgk.. tp aku masih lg berfikiran waras... Bila aku sedar yg diri aku tidak perlu pon untuk berdendam terhadap dirinya walaupon aku disakiti, sebabkannya aku percaya pada diri aku suatu hari nanti aku akn mendapat kebahagiaan yg baru dan lebih elok lg dari sebelum ni... Alhamdulillah sekarang ni pon aku rasa bahagia kerana aku tidak berdendam... ape yg penting bg sesorang yg disakiti atau dikhianati usahla berdendam terhadap org yg memperlakukan kita... ape yg patut dilakukan adalah berdoa kepada Allah S.W.T supaya kita sentiasa dilingdungi, dirahmati, dijauhi perkara yg sama berulang, dan meminta kepadaNya memberi pentunjunk dan jalan yg benar... InsyaAllah suatu hari nnt Allah akn makbulakan segala yg dipinta oleh kite di dunia dan akhirat... bg sesiapa yg berdendam tu buangla perasaan dendam tu dalam hati... usah biarkan hati kita gelap kerana dendam... Allah itu Maha Adil... percaya la kepada Allah dan Diri sendiri bahawa setiap perkara yg dilakukan itu akn diadili juga suatu hari nnti mahupon di dunia dan di akhirat... fikirkanlahhhh....

No comments: