Monday, January 5, 2009

GEMBIRA...?

Hari ni aku rase gembira semacam jek... seronok plk.. xtau la kenapa aku gembira... p klas pg tadi pon mcm best jek... klo hari2 mcm ni kan best... tp xselalu kita akan rase gembira sebegini rupa... kadangkala kita kna ade sedih gak... dlm gembira aku pon ade gak terselit kesedihan hari ni... teringatkan sesorang plk dah... fuh... besala kadang2 tu perkara yg dh lepas ade juga datang untuk mengimbau sekali sekala... aku rase bnyk gembira la dari sedih... hahaha... dalam klas pg td pon aku seronok jek... walaupon subjek dia masyaAllah... kajian manuskrip tuuuuu.... sekali tengok tulisan pada manuskrip fuh... tersentap... tulisan jawi kuno.... dalam kepala otak aku dh bermain dgn fikiran mcm mne la aku nk transliterasi dalam rumi ni... dah la bahasa zaman melayu lama... tp bila lecture tu ajar mcm mne nk transliterasi baru aku faham... seronok plk... tp yg sedih nya kwn aku sorang nih... dia bukan tau tulisan jawi sb dia orang bumiputera sabah.. faham- faham jela kn... kursus ni ade syarat dia... syarat dia mctila tahu jawi.. xkire la tahu merangkak ke, sederhana ke, lancar ke, asalkan kenal dgn huruf jawi... tp yg bestnya lecture tu kata aku punya kos xde masalah dgn keje... sebabkanya kitab2 lama di dewan bahasa dan pustaka dan perpustaan negara masih bnyk lagi naskah manuskrip yg x ditransliterasi mahupon cawangan DBP yg ade kt malaysia ni... apatah lg di muzium negara... hahaha... lecture tu pulak akn bg form n suh isi form tu dgn kepilkan gambar sekali supaya senang nk dirujuk oleh perpustakaan negara dan DBP... yg paling bestnya cos aku jek yg de kajian manuskrip ni... klo nk ktakn tentang kajian manuskrip ni yg aku tahu la, dia menggunakan pendekatan filologi... bermain dgn kata- kata yang indah... sem ni aku punye laporan kat perpustakaan negara la jwbnya... hahaha...pape hal aku seronok hari ni... hahaha...

No comments: